onsdag, december 29, 2010

Shrine of shame

Denna film bar en smärre chock för mig. Jag visste att han hade blivit begravd i sina hemtrakter, men jag hade ingen aning om att graven hade omvandlats till vallfärdspunkt för rasister och idioter. Tydligen har man gjort om Saddam Husseins grav till ett mausoleum värt namnet samtidigt som han själv befinner sig på ”grillfest”. Tilläts dem verkligen göra så? Vem har betalat för allt? Jag förstår att Tikrit är för baathismen vad Vellinge är för rasismen men detta är ju ändå oacceptabelt! Nåja, finns det folk som reser och hedrar monument över demoner, massmördare och vampyrer så finns de överallt.

4 kommentarer:

Svarten sa...

Jag trodde inte det var möjligt i dagens Irak, men det visar enbart på min egen okunskap om landet. Visst blir man chockerad.

THE Banana sa...

Svarten:

min vän, som du också känner till så har det funnits 2 typer av grymma diktaturer - den ointelligenta typen (såsom Caligula) och den intelligenta typen (såsom Saddam). Vad som åsyftas gällande intelligens är inte i dess välgörande mening, utan som slughet och diplomatisk manipulationsfömåga.

Saddam och hans gäng använde alla kända metoder för att stärka hans maktposition med klar förkärlek för metoder som orakade rädsla, smärta och död. Han var dock inte dummare än att han visst att det fanns gränser. Han kunde inte göra fiender av allt och alla. Därför hade han sin klick, som i sin tur hade sina klickar. Var man på Saddams goda lista så levde man livet. En stor portion av de terrorister som skapat kaos i landet är Saddam-lojalister som slår ut sina frustrationer.

När Saddam greps menade man att det fanns 7 miljoner registrerade baathister i landet. Låt oss säga att 5% av dessa var lojala i hjärtt och inte bara på pappret - 5% av 7 mille är - tillräckligt många. Jag ska dock inte hymla med att detta kom som en chock för mig med. Saddams mausoleum i landet? Vilken skam!

jannan sa...

usch, hörde dock att ngra hade grävt upp och torterat saddams kropp efter att han grävts ner. Verkligen en skam att man låtit en sådan tyran begravas så fint..han förtjänar begravas i ren lort denna diktator!!

by the way, en bra blogg du har!

THE Banana sa...

Jannan:

har hört samma rykte, tror att det är just ett rykte och inget annat.

Ett mausoleum är mer än vad många klarar av, även om glädje över någons död/önskemål om olyckor är mot islams principer och kallas för "shamata". Han har gjort sitt i denna värld när han är död, och skändandet av lik är inget som anstår någon.