fredag, november 27, 2009

Eid mubarak, oh ummah of bloggers!

De finaste, mest väldresserade, lyxigaste, skäligaste, mest välsanerade, stilrenaste, mest änglalika, hurtigaste, ömmaste, mest välklädda, kryddstarkaste, bekvämaste, smakfullaste, mest välrakade, gentlemannamässigaste, mest idylliska, lenaste, mest välstrukna, artigaste, mest välsmakande, hetaste och mest vältränade eid-välsignelserna till Er – goda vänner och eid-firare. Må Allah ge Er och era älskade det bästa.

Mina eid-gratulationer åtföljs av en av mina favoritlåtar. Den sjungs av den unga artisten Chopy, som sällskapas i videon av sin man. Hon är en av få unga kurdiska artister som arbetar men en klar och väluppfostrad image och hennes texter väger ofta tyngre än låtarna. Sen sjunger hon inte speciellt illa. Jag har åter försökt mig på att översätta textens mening för mig, hoppas den ger lika mycket till er som den ger till mig. Låten heter "chit naw bnem" och betyder "vad ska jag kalla dig?"



Min älskade, vad ska jag kalla Dig?
När Din kärlek tänder till och skållar mitt sargade förskjutna hjärta
För jag är den anonyme utmattade vandraren, bortkommen och ensam
Vart Du än tar vägen följer jag efter Dig
Även om jag tappar bort Dig kommer Ditt skimmer att synas
Flyet i mig kommer att söka Ditt ljus
Och på natten ser Du mig som en mångård
I tjänst runt kulmen av Dina kinder
Som den rotlösa sökaren jag är kommer jag spåra upp Dig
Ja, jag söker upp Dig

Mitt näste har funnit sin plats i Din blick
Tvivla inte på mig och min drift när jag närmar mig
Ja, käresta, bara Du har ögon som har förslavat mig i hus och lya
Även om jag tappar bort Dig kommer Ditt skimmer att synas
flyet i mig kommer då att kretsa Ditt ljus
Och när jag når Dig kommer jag att berätta
Ur romansidorna jag har skrivit för Dig
Vänd då inte bort Ditt ansikte från mig, och jag ber Dig
Lås inte hjärtats dörr när jag äntrar

Hör mig, jag är stegen du hör bakom dig och mitt språk är nedslaget
Månen, solen och stjärnorna har bett Dig för mitt kval
Hur länge är jag ämnad att vara efter, det yttersta är nått
Mina ögon är en sjö av blod och jag förs med döda händer och fötter
Men även om jag tappar bort Dig kommer Din lyster att synas
Flyet i mig kommer att söka Ditt ljus
Jag undrar bara, min älskade, hur länge ska jag fortsätta vara sökare
Och spåra upp dig…

6 kommentarer:

http://gardenofbeliever.wordpress.com sa...

Jag önskar dig en glad och välsignad eid!

THE Banana sa...

Önskar tillbaka en glad, välsignad och fröjdfull eid!

Dlovan sa...

Cejni xosht piroz bet! =)

THE Banana sa...

Let mubarak bet :).

amira sa...

Eid Mubarak! (:

THE Banana sa...

Amira:

Eid mubarak :).